9. A
Mgr. Martina Růžičková ( učebna č. 302 )
Témata mluvních cvičení, český jazyk
Mluvnické cvičení
- Moje oblíbená značka
- Můj bláznivý zážitek
- Světová gastronomie
- Naše škola a já
- Vynalézavost lidského ducha
- Rozporuplné události světa
- Zahraniční kultura
- Zapomenutá místa
- Tajemství věcí kolem nás
- Jak se dělá...
- Společenské skupiny a hnutí
- Světová náboženství
- Oblíbený styl
- Já a umění
- Bez čeho nedokážu žít
- Země světa
- Historie
- Umělecký žánr
- Věda, která mění svět
- Nejúspěšnější lidé světa
- Globální problémy lidstva
- Můj sen
- Věci mezi nebem a zemí (záhady...)
- Katastrofy světa
- Prokrastinace
- Všude dobře, doma nejlíp
- Film/seriál - recenze
kritéria hodnocení:
- spisovnost – výběr slov, spisovné tvary slov,
- úroveň slohu – opakování slov, délka vět nebo souvětí, „vycpávková slova“ (takže, jako, prostě…),
- obsah, zajímavost – téma musí posluchače v něčem obohatit,
- délka – projev nesmí délkou nudit, ale nesmí být zbytečně krátký,
- logická struktura – chronologie vyprávění nebo popis „od hlavy k patě“,
- kontext – zasazení tématu do širších souvislostí.
Výchova k občanství - AKTUALITA
Jak na aktualitu
Aktualita – každý žák si během školního roku připraví aktuální zprávu a prezentuje ji před třídou,
Informace = zprávy žák hledá na internetu na seriózním webových stránkách, v tištěných médiích, v televizi, informace si ověřuje, vyhýbá se bulvárním médiím, vyhledává témata, která jsou mu blízká (např. události v kultuře - nové knihy, filmy, seriály, recenze na ně, koncerty populárních interpretů, život inspirativních osobností, události v místě bydliště, novinky ve vzdělávání, novinky z oblíbeného předmětu atd.)
ŽÁK:
- NEBUDE ČÍST DOSLOVNĚ AUTORSKÝ TEXT Z MÉDIÍ!!!
- MŮŽE MÍT PÍSEMNOU PŘÍPRAVU, KTEROU BUDE ČÍST
- ZPRÁVA/ZPRÁVY BUDE ČERPAT Z RŮZNÝCH MÉDIÍ, ZE SPOLEČNOSTI, Z KULTURY, Z POLITIKY, Z REGIONU, MŮŽE TO BÝT ZAJÍMAVÁ UDÁLOST, O KTERÉ SE MLUVÍ…
- PO VLASTNÍM SDĚLENÍ OBSAHU ZPRÁVY UVEDE DŮVOD SVÉHO VÝBĚRU A NÁZOR NA NI
- NA KONCI AKTUALITY UVEDE ZDROJ A AUTORA ZPRÁVY
HODNOCENÍ ŽÁKA
- HODNOTIT SE BUDE ZPŮSOB PŘEDLOŽENÍ AKTUALIT, VYJADŘOVÁNÍ, VYSTUPOVÁNÍ, ATRAKTIVNOST ZPRÁV…
- NEJDŘÍVE HODNOTÍ TŘÍDA, POTOM VYUČUJÍCÍ
UVEDENÍ AKTUALIT:
Milí spolužáci, připravil/a jsem si pro vás na dnešní den aktuální informaci ze světa/ z domova/ z oblasti kultury...
Zpráva má titulek …., pojednává o tom, že (jak)…, můj vlastní názor na danou problematiku je takový, že…
Zpráva se věnuje … a zaujala mě proto, že… Dozvěděl/a jsem se, že.. , myslím si o tom…
Těžiště celé zprávy je o tom, že …, vybrala jsem si ji kvůli tomu, že…
Aktuální informaci/informace jsem čerpal/a z…, autor je článku je…, autor vystupuje pod zkratkou… (uvést zdroj, např. www.idnes.cz, autora článku – František Vomáčka, někdy jsou pod textem uvedené jen zkratky např. vom)
Zajímalo by vás ještě něco k daným záležitostem? A jaký máte na danou skutečnost názor?
Pokud tedy nikdo nemá potřebu reagovat, děkuji za vaši milou pozornost.
Nástěnka |
---|
Jídelna |
---|
Jídelníček |
Objednávka stravy |
EU OPVK |
---|
DUMY |
Místo pro materiály DUMY vytvořené v rámci programu EU Peníze školám |